Ubat RAVIMED

Ubat RAVIMED

Provera Medroxyprogesterone Acetate
Nama lain : Provera, Depo-Provera

Apa kegunaannya?

  • Medroxyprogesterone asetat digunakan untuk menghentikan pertumbuhan lapisan rahim (rahim) dan menyebabkan rahim untuk mengeluarkan hormon-hormon tertentu. Ia boleh mencegah kehamilan dan menghalang pertumbuhan kanser tertentu.
  • Ia adalah sama dengan hormon seks wanita yang semula jadi iaitu progesteron, dan kadang-kadang dikenali sebagai progestogen. Secara umum ubat ini digunakan untuk merawat keadaan seperti haid tidak hadir atau tidak teratur, atau pendarahan rahim yang tidak normal, untuk melambatkan pertumbuhan tumor tertentu yang sensitif kepada hormon, untuk mengurangkan risiko hiperplasia endometrium (penumbuhan yg terlalu cepat daripada lapisan rahim), satu keadaan yang boleh membawa kepada kanser rahim, dan sebagai perancang untuk mencegah kehamilan. Antara kebaikan penggunaan ubat ini termasuklah penyusutan pendarahan dari faraj atau rahim, menjadikan period normal atau biasa dan melambatkan pertumbuhan tumor.

Disenaraikan di bawah kegunaan lazim medroxyprogesterone asetat:

  • Haid yang banyak
  • Tempoh haid yang menyakitkan
  • Haid tidak teratur atau tempoh-tempoh yang lebih kerap daripada biasa
  • Ketiadaan haid
  • Endometriosis ringan kepada yang bersifat sederhana yang berlaku apabila tisu daripada rahim anda ditemui di luar rahim anda
  • Kanser pada selaput rahim (kanser endometrium)
  • Kanser yang telah merebak ke bahagian badan yang lain (kanser metastatik) di kalangan wanita yang telah berhenti haid mereka (menopaus)
  • Pencegahan jangka panjang kehamilan (perancang keluarga)
  • Perancang keluarga sekali-sekala (sekali atau dua kali) di kalangan wanita yang rakan kongsi sedang menjalani vasektomi, wanita yang sedang imunisasi terhadap rubella, wanita yang sedang menunggu pensterilan.

Atas beberapa perkara, doktor anda mungkin akan menetapkan ubat ini untuk merawat keadaan yang tidak dalam senarai di atas. Syarat-syarat tersebut adalah seperti di bawah:

  • Kanser payudara
  • Kanser buah pinggang

Cara Penggunaan?

Berapa kerap saya mengambilnya?

Mengambil ubat ini secara lisan biasanya setiap hari dalam dos tunggal atau dibahagikan, dengan atau tanpa makanan. Menelan tablet keseluruhan dengan air. Bergantung kepada keadaan perubatan anda, anda mungkin tidak perlu mengambil medroxyprogesterone asetat setiap hari. Pastikan anda tahu bila untuk mengambil ubat anda. Jika anda tidak pasti berjumpa dengan doktor atau ahli farmasi. Rumusan lain mungkin perlu mengambil lebih atau kurang kerap seperti yang ditunjukkan oleh doktor atau ahli farmasi anda.

Gunakan ubat ini dengan kerap untuk mendapatkan manfaat yang paling daripadanya. Ingat untuk menggunakannya pada masa yang sama setiap hari – kecuali disuruh khusus sebaliknya oleh doktor anda.Keadaan perubatan tertentu mungkin memerlukan arahan dos yang berbeza seperti yang diarahkan oleh doktor anda.

Apa dos?

Dos adalah berdasarkan umur anda, keadaan perubatan, tindak balas kepada terapi, dan penggunaan ubat-ubatan berinteraksi tertentu.

Adakah saya perlu untuk mengelakkan apa-apa?

Medroxyprogesterone asetat tidak diketahui menjejaskan keupayaan untuk memandu atau mengendalikan jentera. Anda boleh memandu dan mengendalikan jentera selagi anda berasa sihat dan mampu untuk berbuat demikian. Dapatkan nasihat doktor atau ahli farmasi anda untuk maklumat lanjut.

Apabila saya boleh berhenti?

Adalah penting untuk terus mengambil ubat ini walaupun anda berasa sihat, melainkan jika doktor anda memberitahu anda untuk berhenti.

Pesakit perlu dinilai semula secara berkala dengan cara klinikal yang sesuai (contohnya, selang jangka masa 3 – 6 bulan) untuk menentukan keberkesanan rawatan. Bagi wanita yang mempunyai rahim yang, langkah-langkah diagnostik yang mencukupi, seperti pensampelan endometrium, dinyatakan, perlu diambil untuk menolak keganasan dalam kes-kes pendarahan faraj yang tidak normal secara berterusan atau berulang-ulang yang tidak dapat dikenal pasti.

Kesan Sampingan ?

  • Sakit payudara atau kelembutan
  • Pelepasan susu dari payudara apabila tidak mengandung atau menyusukan bayi (galactorrhoea)
  • Sakit kepala
  • Sakit perut atau rasa tidak selesa
  • Cirit-birit
  • Sembelit
  • Kemurungan
  • Rasa pening
  • Keletihan
  • Kesukaran tidur
  • Rasa saraf
  • Bacaan gula diabetis meningkat
  • Perubahan dalam nafsu seks
  • Sakit belakang
  • Kejang kaki
  • Darah beku
  • Pendarahan faraj yang tidak dijangka atau luar biasa atau mengesan
  • Haid berhenti atau anda mempunyai rehat yang lebih panjang antara tempoh
  • Masalah kulit (gatal-gatal, ruam, ruam melukakan hati, jerawat)
  • Pertumbuhan rambut yang berlebihan pada muka dan badan
  • Pembengkakan tangan, pergelangan kaki, muka
  • Pertambahan berat badan
  • Rasa panas
  • Masalah dengan penglihatanKekuningan kulit dan putih mata
  • Penipisan tulang
  • Jangkitan yis pada vagina
  • Kanser payudara

Jika mana-mana berterusan atau anda menganggap mereka teruk kemudian memberitahu doktor atau ahli farmasi anda dengan segera. Maklumat lanjut tentang kesan-kesan sampingan yang lain boleh didapati di dalam risalah maklumat pesakit.

Cara makan : 21 hari makan 2 biji, 2 kali makan… berhenti 7 hari..kemudian sambung balik 21 hari begitula seterusnya… hehehe

Advertisements
Kaunter pembayaran layan diri di Tesco IOI City Mall

Kaunter pembayaran layan diri di Tesco IOI City Mall

Sebenarnya nak citer lama dah.. tapi x sempat nak tulis…

Citer ni dah lama.. bulan 9 2015 hari tu… masa tu g TESCO kat IOI City Mall.. kan dekat jer dari Putrajaya tu… g pun waktu rehat tau…

Masa nak bayar.. tengok la 1 kaunter ni panjang.. pastu tgk pula kat ujung ramai org beratur.. ingatkan bayaran tuk bawah 10 barang jer kan.. maka pergi la saya ke situ…

Ohw… rupanya kaunter pembayaran layan diri…

Patut la ramai kan…

Ada 6 kaunter kat situ… kemudian di tempatkan 1 @ 2 pekerja untuk bantuan

Ada la juga pak guard yek… mana tahu kot2 ada kecurian..hehehe

Dapatla saya mencuba.. sebab tak ramai orang…

Konsepnya macam bayar parking tiket la.. bezanya ni korang bawa barang… scan macam cashier selalu buat tu… selalu tengok jer kan.. kali ni korang buat sendiri…

Scan kat bawah tu la.. nanti kuar harga….

Pastu nak bayar pakai ‘cash’ atau ‘kad’ pun boleh…. kalau cash.. nanti masukkan jer duit kertas tu… pastu tunggu la baki..

Alah….. macam tak biasa bayar parking tiket kan.. lebih kurang gitu la konsep nya….

Jika ada masalah.. boleh la rujuk kat pekerja situ atau g jer kat kaunter khidmat pelanggan tu.. habis citer… cuma.. kalau barang korang banyak.. pastu berat2.. baikla g beratur yang ada cashier… sbb situ elok2 nak cepat jadi lambat lak…hahaha

Kang salah harga la.. salah itu ini dah banyak songgeh lak korang…hahaha

Nak cuba? g la ke TESCO IOI CITY MALL ok………. tempat lain saya tak sure ada ker tak? hehehe

Bulan November sudah datang!

Bulan November sudah datang!

Hari ini dah 2.11.2015.. lagi 18 hari akan berakhirla sesi persekolahan 2015.

Selepas itu bermula 21.11.2015 – 31.12.2015 cuti sekolah bagi penghujung tahun dan hari merdeka untuk anak-anak la… dan menjadikan minggu yang sibuk untuk ibubapa….

Ialah.. kalau yang tinggl di rumah, kene la sediakan makanan pula.. kalau hantar ke rumah pengasuh kene pula bangunkan mereka macam nak g sekolah lagi…hehehe

Tahun depan semua dah bersekolah.. si Danial masuk darjah 6, si Iskandar masuk darjah 3, si Zulfadhli masuk darjah 1 dan si Huzaiman pula masuk Tadika…hehehe

Hai.. semua dah mula sekolah.. jenuhla ibu nak gosok baju sekolah derang tiap2 hujung minggu.. kasut sekolah pun bertambah la.. maka bertambah la tenaga nak mengarah dan mengkerah..hehehe

Kekadang terfikir juga.. nak berhenti kerja menguruskan hal anak-anak.. tapi terasa macam sayang pula.. takut pun ada.. entah la.. bila datang malas nak keje.. macam nak berhenti.. bila dah duk lama kat rumah macam cuti + mc + hujung minggu terasa lama.. maka nak g keje pula…hehehe

Gitu la kita kan.. selagi hidup bekerja jer.. tak kira di rumah mahupun di tempat kerja…

Apa-apa pun.. selamat bekerja untuk semua tak kira tempat dan pekerjaan………..