Jerebu! Oh, jerebu!

Jerebu! Oh, jerebu!

Sekarang ni Malaysia dah ada musim baru selain musim banjir, musim hujan, musim kemarau, musim tengkujuh…. kini musim jerebu kembali menular pula…

Jerebu adalah satu fenomena tradisi atmosfera di mana debu, habuk, asap dan lain-lain zarah mencemar kejelasan langit. Kod panduan Organisasi Meteorologi, Dunia (“World Meteorological Organization”) termasuk pengelasan pengaburan mendatar ke dalam kategori kabus , kabus ais, kabus wap, kabus, jerebu, asap, abu gunung berapi, habuk , pasir dan salji. 

Fenomena ini biasanya terjadi jika zarah, debu dan asap berkumpul pada hari yang kering. Zarah-zarah kecil ini berkumpul di paras rendah atmosfera dan akan mengaburi pandangan dan mungkin menyebabkan masalah pernafasan. Jerebu tebal juga dikenali sebagai asbut. Sumber partikel jerebu termasuk pertanian (membajak dalam cuaca kering), lalu lintas, industri dan kebakaran hutan, kebakaran gambut, pembakaran terbuka serta asap perindustrian dan kenderaan.

Semalam waktu pagi bukan lagi menghirup udara segar, tetapi udara yang berbau asap… semakin teruk baunya. umpama ada orang bakar sampah di temat terbuka jer…

Tau-tau jer kuar khabar angin kata esoknya (hari ini) seluruh sekolah di WP dan Selango ditutup!

Sebaikla ada internet kan, terus jer baca secara online….

Bila dengar kata sekolah tutup.. adeh.. susah hati tul. Watnya sekolah nya tutup, dan tempat transit pun tak buka, mana pula nak letak anak wei?? hahaha

Sebaik selesai masalah hari ni, transit Danial buk, dan sekolah Pasti Iskandar buka walaupun tak belajar. Yang penting anak2 masih ada tempat untuk mereka duduk. Kalu tidak kene bawa g opis pula… Tapi tak tahu la akan datang pula.. adakah sekolah ditutup atau tidak….

Pada hari ni, saya lihat cuaca di luar masih lagi berjerebu…

Di bawha ni saya sertakan gambar yang sempat saya ambil di sepanjang jalan higway MEX.

 

 

 

Harap2 jerebu akan cepat ilang dan pergi……

Agak terbatas aktiviti sekarang ni.. anak2 bising sebab tak dapat main kat luar. Gara2 jerebu saya tak benarkan, kang nanti dapat lak penyakit lain….huhuhuhu

8 thoughts on “Jerebu! Oh, jerebu!

  1. Terkejut jugak dapat sms cikgu sekolah cakap sekolah tutup…tgk kat luar, rupanya mmg semakin teruk jerebu…Allahuakbar

    moga2 cepat pulih jerebunya…ameen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s