[RESEPI] Ikan Siakap Kukus versi Sumijelly

[RESEPI] Ikan Siakap Kukus versi Sumijelly

Ohw… semalam saya masak ikan siakap kukus….. hari-hari makan ayam jer. sesekali kene juga makan ikan kan.

Nanti kalu tak ajar anak masa kesik makan ikan, sok dah besar derang x gemar pula ngan ikan… jadi ikan siakap la yang paling mudah di dapati di pasaraya. sedap pun sedap…..

Boleh buat macam-macam resepi ngan ikan siakap ni.. tak per, hari ni saya kongsikan resepi ikan siakap tapi versi saya la…..hahahaha

 

Bahan-bahan :

  • 1 ekor ikan siakap (digaramkan terus)
  • Halia (dihiris)
  • Bawang merah dan bawang putih (dihiris)
  • 2 batang serai (diketuk @ dihiris)
  • Beberapa tangkai cili api (ikut kesesuaian)
  • Daun sup
  • Sedikit sos ikan
  • Sedikit air untuk dijadikan kuah
  • Sedikit air asam jawa

 

Penyediaan :

  • Gaul ikan siakap dahulu dengan garam, kemudian bahan2 lain diletakkan di atas ikan.
  • Letak air kemudian tabur sedikit lagi garam untuk penambah perasa.
  • KUKUS dia atas api yang besar selama 15 minit.
  • Sedia dihidangkan bersama dengan nasi putih.

Ringkas, mudah dan senang……

My IR pun tau masak…. hari tu dia guna resepi ni dan jadikan UDANG kukus… pergh…..sedap ok. Tengok lelaki pun tau masak kalu di ajar resepi yang ringkas dan senang kan?

Selamat mencuba yek!!!

22 thoughts on “[RESEPI] Ikan Siakap Kukus versi Sumijelly

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s