Gara-gara 5S habis sumer sumbat, simpan, sorok…..

Gara-gara 5S habis sumer sumbat, simpan, sorok…..

Sekarang ni sibuk betul opis saya sedang giat melakukan 5S….

Apa itu 5S??

  • 5S ialah satu kaedah atau teknik yang digunakan untuk mewujudkan dan mengekalkan persekitaran yang berkualiti di dalam sesebuah organisasi.
  • Ungkapan 5S berasal dari perkataan Jepun: SEIRI, SEITON, SEISO, SEIKETSU, DAN SHITSUKE.

 

Jadi nak tak nak….. saya terpaksa la mengemas..hik3…

Habis segala benda saya sorok..simpan..sumbat….. yang lain2.. sumer HILANG…kah3

Alahai…. sebenarnya banyak benda tak leh letak kat workstation tu……

Kene kosong…… tapi.. klau dah sumer x leh letak…. agak2 ada tak orang akan kata….

macam x der kerja jer si sumijelly tu kan… lapang jer atas meja dia…?? 

Jadi agak2 berapa lama saya leh bertahan begitu….. jika sebelum tu pun dah macam kapal karam…hahaha

Antara barangan yang TIDAK PERLU di tempat kerja adalah sebanyak 60 benda….

Agak-agak korang boleh ker idup tanpa benda2 tu kat tempat korang??

Rasanya ramai yang memiliki 60 benda di tempat masing2 kan?? eleh… jangan tipu la…….hik3

Okla..selamat ber 5S yek kengkawan……………

4 thoughts on “Gara-gara 5S habis sumer sumbat, simpan, sorok…..

  1. yg pasti 5S ni akan berfungsi masa penilaian MAMPU je..pastu dok senyap je…maka bersepah la kembali…opis akak dah semak balik dah…masa awal thn je bersungguh2 dgn 5S…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s