Makanan pepejal pertama Huzaiman

Makanan pepejal pertama Huzaiman

Bila Huzaiman 5 bulan, mesti ramai bertanya pada saya.

Huzaiman dah makan?

hehehehe.. kenapa kene tergesa2 nak bagi anak makan yek? Selagi cukup susu badan untuk dirinya, sudah semestinya kenyang. Tapi setiap perut anak tak sama kan??

Mungkin ada yang seawal 4 bulan dah di beri makan bubur nasi @ nestum segera….

Tapi sejak Huzaiman berusia 6 bulan, saya telah cuba memberikan dia BUBUR NASI yang telah di kisar halussss….hehehe

Meh saya tunjukkan sedikit persediaan bubur nasi untuk Huzaiman :

BUBUR

Saya hanya ambik segengam beras dan tanak di atas dapur gas. Masak sehingga nasi menjadi kembang dan lembik… tak perlu apa-apa tambahan seperti garam, ayam, sayur atau apa…. BUBUR KOSONG.

Tak perlu terlalu lembik.. cukup la dah kembang.. lagi pun kita kan nak kisar dia dalam pengisar…hehehe

bubur

Ni la hasilnya bila dah masak…. ada air nasi sekali….

Cukup la segenggam beras tuk di tanak… nama pun budak kecil.. maka perut nya pun bukan besar kan??hehehe. Eh… untung dapat percuma mangkuk comel tu kan.. ada jugak kegunaan nya..hehehe

bubur

Setelah di kisar, akan menajadi hancuuuurrrrrr……..hehehehe

Tak der dah nampak bubur lagi… ni memang hancur habis ni……hehehe

bubur

Lihatlah wajah budak kecil yang sedang bersedia untuk di beri makan….

Selalunya saya akan asingkan 2 bekas bubur ni. Satu belah pagi, 1 lagi belah petang.. jika ada lebihan dan saya rajin nak bagi.. belah malam sikit…hik3

bubur

Ada nampak kene paksa ke si Huzaiman tu? Macam kene paksa makan jer…hahahaha

Dah tu nak suap lagi, nak ambik gambar lagi, jadi la wajahnya sebegitu…hehehehe

bubur

Bila Huzaiman dah makan, dia kenyang.. dah kenyang dia suka hati… dan tak meragam…

Kalu dia nanges dan marah-marah, saya cuba bagi bubur ni dulu.. kalu masih lagi meragam baru saya bagi susu badan. Kekadang ikut mood dia gak.. nak nasi atau nak susu dulu..hehehe

nestum

ohya… sebelum itu saya pernah cuba berikan NESTUM Nestle Beras ni…

untuk tin biru ni kene tambah air sahaja… tapi malangnya Huzaiman macam tak suka… tu pasal saya masak juga bubur nasi ni untuk dia. Seawal pagi saya dah tanak atas dpaur gas sementara nak siap-siap g kerja..hehehe

bubur

Kalu di TASKA saya bekalkan dalam 2 bekas untuk di makan pagi dan petang.

Setakat ni masih cukup… dan jika tak cukup pengasuh akan bagi tahu.. lagi pun Huzaiman masih lagi menyusu badan sepenuhnya.. insya allah.. ada nya susu badan pun dah kenyang.. Bubur ni untuk tambahan sahaja..hehehe

Jadi sekian sahaja kisah saya si BUBUR NASI.. hehehe….. insya allah.. akan ada sambungan kisah bubur ni.. ialah.. takkan bubur kosong jerkan Huzaiman nak makan…

Nanti2 kalu saya wat ada isi, saya update lagi yek! hehehe

9 thoughts on “Makanan pepejal pertama Huzaiman

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s