Fatwa mengenai Tarian Poco-poco sudah keluar

Fatwa mengenai Tarian Poco-poco sudah keluar

Pernah dengar Tarian Poco-poco??
tarian poco-poco

Ni adalah petikan dari sebuah laman web mengenai tarian poco-poco

Sebenarnya tarian pocoh2 ini berasal dari Filipina buk anny a dari Indon.Ia ditarikan oleh masyarakat yg berugama kristian ketika mereka menghadiri upacara sembahyang mingguan mereka.Lihatlah sahaja bagaimana pergerak anny a, yg membentuk salib.

Mungkin kita x perasan kerana kita suka mengikut2 sesuatu yg baru tanpa usul periksa. Inilah cara musuh2 islam mengenakan kita sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yg menyerupai sesuatu agama maka kita dikira merestui agama itu seperti amalan yoga yg telah difatwakan haram kerana menyerupai agama hindu.cuma tarian pocoh2 ini belum difatwakan haram lagi. Marilah kita sama2 fikirkan.”

Jadi hari ini aku mendapat emel mengenai FATWA NEGERI PERAK berkenaan HUKUM SEBENAR TARIAN POCO-POCO

Jadi sudilah aku nak berkongsi ngan korang…

Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak yang bersidang pada 24-26 Januari 2011M bersamaan 19-21 Safar 1432H kali 186 memperaku supaya diharamkan tarian atau senaman poco-poco atas asas ianya mempunyai kajian yang menyatakan ianya sering diamalkan  di Jamaica serta bercirikan agama Kristian. Mesyuarat mengambil keputusan bahawa pengharaman ini akan diwartakan.

Jadi sebarkan perkara ini untuk di kongsikan bersama.

Nota kaki  : Tak pernah sertai pun tarian poco-poco ni….

27 thoughts on “Fatwa mengenai Tarian Poco-poco sudah keluar

  1. hmm..bila keluar fatwa ni..baru perasan betullah cara tarian dia berbentuk salib..nasib baiklah tak pandai menari…😉

  2. kenapa poco-poco je yg dianaktirikan? Macam mana tarian latin/salsa/balet/krumping/breakdance dan kejadah lainnya tu? Taknak fatwakan haram jugak ke? Sama je merosakkan jugak. Hehe

  3. cik sumi, saya nak share kat blog boleh tak? tak sangka pulak eh? saya memang tak penah menari poco-poco..kadang rasa ketinggalan pulak pasal semua orang terer menari poco-poco..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s